zondag 13 juli 2008

13 - 07 - 2008: 2e dag

Na een nachtje geslapen te hebben, werd ik om 9 uur 's ochtends wakker gemaakt door mijn moeder om te gaan ontbijten. Ik heb wel meerendeels fruit gehad (meloen, watermeloen en papaya) dan echt ontbijt. Daardoor had ik moest ik wat ontlasten boven in onze kamer. Daarna kwam een vriendin van mijn moeder ons hotel binnen gelopen. Die nam ons overal mee naar toe. Zo zijn we naar een oude 'gouveneurskantoor' geweest. Zo heet die ook hier in Indonesie. Het is wel eigenlijk een museum, omdat ie van Nederland is geweest tijdens de VOC tijd. Er waren 5 gevangenissen in gebouwd. Per kamer konden er 20 tot 25 personen in. Het zag er niet al te modern uit. Het was zeer laag, waardoor ik niet eens normaal kon staan. Zelfs de kleinere mensen moesten gebukt staan. Verder was de indeling van de museum echt oud-Nederlands. Je zag nog teksten in de muur staan, die Nederlandse taal bevatten. Als je beetje van Nederlands-Indische geschiedenis houd, is dit wel ideaal geschikt.

Daarna gingen wij tegenover even wat eten bij Café Batavia (Zo heette Jakarta in de tijd van Nederlands-Indië). Daar kon je Europese gerechten eten, en natuurlijk ook Aziatisch eten. Opvallend genoeg, zaten daar wel wat blanke mensen, die Nederlands konden zijn, maar ook Engels of weet ik veel. Opzich wel lekker gegeten daar, maar het is wel fucking duur. Als je daar een kleine kop soep besteld, krijg je al een kom van 100 km breed. Maar voor de rest is alles goedkoop. Behalve telefoons, die zijn net zo duur. Zo kost een Nokia N95, 6 miljoen rupiah. Ongeveer 400 euro. Wat wel fijn is, is dat official voetbal shirts goedkoper kosten. Die kosten hier in Indonesië 600.000 rupiah, dat staat gelijk aan 40 euries.

Ook al denk je dat je veel kan kopen hier, is het toch zo op. Want je ziet wat goedkoops, en je koopt het. Zo gaat het dan de hele tijd, en dan is je geld opeens op. Verder ben ik nog een mall ingegaan waar veel shit was. Veel merkkleding, van officiele winkels. De prijskosten zijn niet zoveel van verschil als met Nederland. Ik zag een DOPE Billabong zwembroek van 600.000 rupiah. Dat is wel 40 euries voor zo'n gekke ding. Verder is de taxi spot goedkoop, je begint met 5000 rupiah (30 eurocenties) als starttarief. En als je ver gaat, eindig je ongeveer met 40.000 rupiah (2,40 euro). Na de mall zijn we naar ons hotel gegaan, en even wat uitgerust. Want vandaag was het weer een lange dag.

En ook een leuke feit, sigaretten kosten hier minimaal 50 eurocent. En maximaal 2 euro of zo? Zo heb ik Marlboro Mix 9 gekocht, en dat is Marlboro met kretek. Wel leuke smaak, maar het is niet om dat de hele tijd te gaan roken.

Foto's komen pas online als ik een computer heb, waar een SD-kaart in kan. Want die hebben we hier niet!

Yours sincerly, Andy

Geen opmerkingen: